En väldigt lång titel som är för en fantastisk intervju i tidningen Inrikes

Sorunda Korvfabrik nomineras till priset Årets Smakutvecklare i Livsmedelsbranschen 2017 i samarbete med Livsmedelsföretagen. Än så länge är Sorundas kärnområde Mellansverige, men de utvidgar sakta både norrut och söderut. Lokalt är de redan en stor succé.
Person grillar

”Det viktigaste är färska, rena smaker”

Kreativt smaksatta korvar på svenska råvaror. Sorunda Korvfabrik nomineras till priset Årets Smakutvecklare i Livsmedelsbranschen 2017 i samarbete med Livsmedelsföretagen.

Johan Lindqvist Michanek äger tillsammans med sin mor Annette och syster Madeleine korvfabriken som ligger i en gammal lanthandel. Den tog de över efter Johans far för sju år sedan.

– Pappa var i charkbranschen sedan han var fjorton år och jag har jobbat med det här sedan jag slutade skolan. Vår nya resa tog fart när vi tog över, och vi har ökat omsättningen från 18 till 50 miljoner på kort tid, berättar Johan.

Korvarna har prisats i många sammanhang och Johan förklarar de stora framgångarna med att produktkvaliteten alltid sätts först.

– Vi vill bara jobba med så färska smaksättare som möjligt. När vi bytte vitlökspulvret mot färsk vitlök lyfte till exempel smaken på vår kryddgrillkorv oerhört mycket. Det ska också synas att det är äkta råvaror i – man ser ost- och baconbitarna när man skär i vår korv. Vi skulle aldrig drömma om att använda smakförstärkare och jobbar bara med svenskt kött.

Deras korv utgör grunden i den smått berömda Harakirikorven som säljs i mojjen Hell Dog utanför Engelen i Stockholm. Ryktet nådde ända till en prins i Dubai, som bjöd in dem.

– Haha, ja där stod vi i prinsens kök och gjorde korv från grunden. Men prinsen själv vågade inte smaka, det fick tjänarna göra, berättar Johan.

Än så länge är Sorundas kärnområde Mellansverige, men de utvidgar sakta både norrut och söderut. Lokalt är de redan en stor succé.

– Det kan stå påsar med kanelbullar på trappen när vi kommer till jobbet – med en lapp som tackar oss för allt vi gör för att främja den här lilla byn. Då blir man verkligen glad.

 

Motivering

”För att hitta de stora smakerna i mötet mellan högklassiga köttråvaror och smaksättare av klassiskt och modernt snitt och paketera detta i den mest tillgängliga av produkter: korven.”

Vinnaren presenteras på White Guide Gala den 6 mars 2017 i Göteborg.